energy.scene.pl

Popularny magazyn na ośmiobitowe Atari

Wybierz muzykę:

Energy 1: 1 2 3 4 5
Energy 2: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Print this page
Grafika


W tym miejscu znajdują się artykuły dotyczące grafiki 8-bitowego Atari i nie tylko, również w szerszym kontekście. Kiedy znudzi się granie, z którego przecież (małe) Atari słynie, warto może spróbować swych sił w czymś twórczym, a istniejące programy graficzne dla małego Atari dają spore pole do popisu. Jeśli nie wystarczą typowe, standardowe możliwości, to polecam zainteresowanie się edytorem GED lub rewelacyjnym programowym trybem HIP, które możliwościami mogą naprawdę zaskoczyć. O obu do poczytania oczywiście dalej. Poza tym coś o realiach bycia grafikiem na scenie oraz co takiego właśnie specjalistę może inspirować (np. prace Borisa Valleyo albo styl graffiti).

 

Zapraszamy do lektury!!!

 

Wybrane przykłady programowych trybów graficznych na ATARI:
CIN
CIN

Program autorstwa Eru (ex. LBS) napisany w połowie lat 90-tych. Służy do podkolorowywania obrazków z wykorzystaniem techniki interlace. Osobliwością CIN jest to, że miesza ze sobą tryb 15 z 11-ym, lecz odbywa się to kosztem uciążliwego migotania. ***

Interlace
Interlace

Technika polegająca na wyświetlaniu na zmianę dwóch (lub większej ilości) obrazów (czasem w różnych trybach graficznych), służąca do podniesienia ilości wyświetlanych kolorów lub odcieni bądź nawet zwiększenia rozdzielczości (np. w formatach HIP i RIP). Tryby te są "przeplatane" najczęściej co linię obrazu (stąd nazwa). Daje to ostatecznie zarówno wspomniane zalety (więcej kolorów, itd.) jak i wady (mniej lub bardziej zauważalne, dość uciążliwe migotanie obrazu). ***

GED
GED

Więcej informacji o GED znajdziesz w artykułach:

- [ GED od środka ]
- [ GED - czyli jak ulepszyć grafikę (1) ]
- [ GED - czyli jak ulepszyć grafikę (2) ]

HIP
HIP

HIP to skrót od "HARD-Interlacing-Picture" i został wymyślony przez węgierską grupę HARD Software w czerwcu 1996 r. Umożliwia on wyświetlenie obrazka w rozdzielczości 160 x 240 pikseli w 30 odcieniach, prawie bez żadnego migania. Więcej o HIP w artykule:
[ HIP FAQ - opis HIPa ] ***


[*** - powyższa definicja pochodzi z serwisu Atariki]


Poprzednia strona: Emulatory - PC Xformer 3.0
Następna strona: Graficy - Boris Valleyo